Home (030) 767 03 90

Sprekende Cijfers Retailmarkten 2014Waarom bezoeken we nog fysieke winkels?

Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars heeft onderzoek gedaan naar de retailmarkt en publiceert vandaag voor het eerst het jaarrapport Sprekende Cijfers Retailmarkten. Enerzijds geeft het rapport inzicht in aanbod-, opname- en prijsontwikkelingen en anderzijds is de visie van (regionale) deskundigen op de huidige situatie en toekomstige ontwikkelingen te lezen.

Dynamis Vastgoedconsultants en Makelaars heeft onderzoek gedaan naar de retailmarkt en publiceert vandaag voor het eerst het jaarrapport Sprekende Cijfers Retailmarkten. Enerzijds geeft het rapport inzicht in aanbod-, opname- en prijsontwikkelingen en anderzijds is de visie van (regionale) deskundigen op de huidige situatie en toekomstige ontwikkelingen te lezen.

 

In de winkelmarkt staan consumenten centraal. Doordat de bevolkingssamenstelling anders wordt, verandert ook de doelgroep van winkeliers. Nederland gaat namelijk verder vergrijzen en de beroepsbevolking dreigt te krimpen. Op lange termijn is de verwachting dat dit een dalende consumptie tot gevolg heeft.

 

Door het internet en een breed scala aan webshops is het niet altijd meer nodig om een fysieke winkel te bezoeken. Online worden eenvoudig prijzen en producten met elkaar vergeleken, aangeschaft en bezorgd zonder daarvoor het huis uit te moeten. Het online winkelen neemt nog altijd aanzienlijk toe, waarom bezoeken we dan toch nog fysieke winkels? Allereerst is winkelen zoals eerder gezegd onderdeel van ons dagelijks leven. Daarnaast is het bezoeken van fysieke winkels een vrijetijdsbesteding om elkaar te ontmoeten, om producten uit te proberen, om advies in te winnen en voor service. Verder wil een consument graag ergens verblijven waar hij/zij wordt vermaakt, dingen kan beleven en ervaren met anderen. Kortom, de stad dient voldoende attractief te zijn en beleving en dynamiek te bieden. Mede door het winkelen via het internet verdwijnen winkels met standaard producten. Hierdoor ontstaat verdringing van winkels en vindt vernieuwing plaats.

 

Aangezien winkelen onderdeel is van het dagelijks leven en is verbreed tot niet alleen ‘consumeren’ maar ook ‘beleven’, is de manier waarop winkels in de markt staan belangrijker dan ooit. Door onder andere nieuwe technologieën dienen winkeliers in te spelen op de huidige ontwikkelingen om klanten te behouden of aan te trekken.

 

Door de veranderende behoefte van de consument is het van belang dat het stadscentrum als concept naar buiten toe treedt met een aantrekkelijke inrichting en een hoge kwaliteit van collectieve of openbare ruimten. Zelfstandige ondernemers met exclusieve producten zorgen voor dynamiek, attractiviteit en een stukje beleving en zijn daarmee onmisbaar in de winkelstraat. Deze ondernemers vestigen zich met name in de aanloopstraten en niet in de A1 straten tussen de grote winkelketens. De vraag naar grote winkelpanden neemt met name toe in het A1 winkelgebied, waar de bekende winkelketens domineren. Het tekort aan dergelijke grote objecten stuwt de huurprijzen. Anderzijds, door de concurrentie met grote filiaalbedrijven overleven niet alle kleine winkeliers. Het gevolg is dat hun winkels mogelijk leeg komen te staan en niet aansluiten op de vraag naar grotere units. Dit leidt tot huurdifferentiatie, de verandering in huurprijs kan bij de ene winkel verschillen ten opzichte van de andere winkels.

Shirley Bröcker
1733_retail.jpg
Dynamis (030) 767 03 90
Deze website is het beste te bekijken als uw tablet gekanteld is.