Avantage werkt grenzeloos productief in hartje Rotterdam

Geschreven door Robbin Kroesbergen op 15 november 2018

Dat Avantage het in 2018 aflopende huurcontract van het kantoorpand op bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel niet zou verlengen, stond twee jaar geleden al vast. In de zomer van 2016 besloot de directie om een ander onderkomen te zoeken, dat beter aansloot bij de uitstraling van innovatieve IT-leverancier. “We wilden naar het centrum van Rotterdam, naar het kloppend hart van de stad,” verklaart oprichter en strategisch directeur Frank Overhand, die graag vertelt over tevreden medewerkers, het huiskamergevoel, werving en het verhogen van de productiviteit.

Een maand na de oprichting in 1990 nam Frank zijn eerste medewerker aan. Al snel volgden er meer en werd het kantoor aan huis verruild voor het eerste bedrijfspand in Rotterdam Noord-West, waar ook een tweede vestiging werd geopend. Daarna volgde de overstap naar bedrijventerrein Rivium. “Daar zijn we lang gebleven; misschien wel té lang. Vroeger was het gebruikelijk dat je als IT-bedrijf op een goed bereikbaar bedrijventerrein naast de snelweg zat. Tegenwoordig is dat veel minder noodzakelijk, omdat onze rol is verschoven van productleverancier naar dienstverlener. Het is allemaal veel minder traditioneel dan voorheen.”

Expertise

Direct na het besluit om in 2018 te verhuizen, startte de zoektocht naar andere huisvesting. “We wilden hoe dan ook graag de stad in. Naar een markant pand met uitstraling op een locatie met reuring, gelijkvloers, goed bereikbaar met openbaar vervoer én met voldoende parkeermogelijkheden in de directe omgeving.” Daarbij vroeg Avantage twee vertrouwde relaties om ondersteuning. “Rotterdam Partners maakte een verhelderende quickscan. Zo kregen we een beeld van waar wat gebeurde in Rotterdam en begrip voor de dynamiek van de stad. Daarnaast hebben we natuurlijk Ooms Makelaars betrokken in het traject. Hun expertise bleek enorm waardevol. Door de uitgebreide vakinhoudelijke kennis kregen we snel inzicht in de mogelijkheden.”

Onderhandelingen

De eerste longlist bestond uit 80 kantoorpanden. “Dat aantal bracht Ooms op basis van onze wensen snel terug naar 40. Na nóg een kritische blik werd ook die lijst kordaat gehalveerd. Na 20 locaties bezocht te hebben, bleef uiteindelijk een shortlist met 6 locaties over. Die hebben we met een representatieve afvaardiging van onze medewerkers bezocht. Hun gevoel bij een locatie was voor ons namelijk nogal belangrijk. Tenslotte bleven er 3 opties over: op centrumlocaties in Rotterdam. Vervolgens heeft Ooms Makelaars de onderhandelingen met de verschillende eigenaren gedaan en hebben we gekozen voor een volledige etage in het kantoorpand op Blaak 16, tegenover de Markthal.”

‘Als je de IT goed regelt, is het allemaal niet zo ingewikkeld’

Eind juni werd de verhuizing afgerond en in het laatste weekend met medewerkers en hun partners gevierd. Op maandag 2 juli nam men de nieuwe kantoorruimte probleemloos in gebruik. Niet alleen van Rivium werd afscheid genomen, ook de vestiging in Wateringen integreerde in het kantoor. “Daarnaast werken we vanuit vestigingen in Alphen aan den Rijn en Almere.” Hoewel de nieuwe werkomgeving met een open karakter ingrijpend anders is opgezet en ingericht, kostte het directie en medewerkers weinig tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. “Als je de IT bij een verhuizing goed regelt, wat je natuurlijk van ons mag verwachten, is het allemaal niet zo ingewikkeld. Al onze medewerkers hebben een Microsoft Surface laptop. Op vrijdag 29 juni pakten ze die in en op maandag konden ze daarmee op hun nieuwe werkplek meteen aan de slag.”

Flexibel

Het werk bleef hetzelfde, maar de werkomgeving veranderde. En niet zo’n beetje ook. “We wilden geen traditionele inrichting. Bij woningen zijn functies door de jaren heen ook veranderd. Vroeger kookte je in de keuken, ontving je visite in de woonkamer en werkte je in je studeerkamer. Die opvattingen zijn vervaagd. We koken ook buiten en bestellen eten dat thuis wordt bezorgd, met bezoek borrel je in de tuin, in de keuken, aan de huisbar of in de serre. En met een laptop kun je in huis overal werken. In feite zijn er geen grenzen meer, alles is flexibel geworden. Met dat idee hebben wij ons nieuwe onderkomen ingericht, waar niemand een vaste werkplek heeft. Dat is op zich niet zo revolutionair, maar de huiskamersfeer die we hebben gecreëerd, is dat wel. Afhankelijk van wat je aan het doen bent - van welke rol je op een bepaald moment vervult - kies je de werkruimte die daar het beste bij past. Die hebben we afgeleid van de 7 O’s van Avantage: ontvangen, ontmoeten, omringen, overleggen, opletten, oplossen en ontspannen. Het kan hier allemaal en tegelijk: in een omgeving die niet alleen aan thuis doet denken, maar ook inspireert om samen te werken.”

Licht en ruimte

Grote vloerkleden, een fietsenrek tegen de muur, persoonlijke spullen in open kasten, relikwieën uit het verleden zoals een IBM-computer, egg chairs, veel groen, krijtborden, statafels en vooral veel licht en open ruimte kenmerken de nieuwe uitvalsbasis van Avantage op de tweede etage. “Bovendien kunnen we net als de andere huurders in het bedrijfsverzamelpand gebruik maken van vergader- en workshopfaciliteiten op de elfde en hoogste verdieping, met een dakterras waar je rondom een schitterend uitzicht over Rotterdam hebt. We maken ook gezamenlijk gebruik van de centrale ontvangstruimte met receptie op de begane grond.”

In het hart

De medewerkers van Avantage voelen zich inmiddels helemaal op hun plek. “We hebben relatief veel jonge hbo’ers in dienst. Die werken over het algemeen graag in het bruisende hart van de stad. Even tussen de middag wat lekkers halen in de Markthal of na werktijd naar de kroeg: dat kan nu heel makkelijk, want we hebben alles letterlijk voor de deur.” Frank is ervan overtuigd dat Avantage daarmee als organisatie een streepje voor heeft op andere IT-bedrijven die nog op een bedrijventerrein zijn gevestigd. “Zeker als het om IT’ers gaat, is er krapte op de arbeidsmarkt. We vissen allemaal in dezelfde vijver en dat betekent dat je je als potentiële werkgever moet onderscheiden. We kunnen sollicitanten in elk geval een hele gave werkplek beloven, in een organisatie die veel aandacht voor professionele en persoonlijke ontwikkeling heeft. In zo’n omgeving neemt de productiviteit van medewerkers haast automatisch toe. Hier kunnen we medewerkers stimuleren om het beste uit zichzelf te halen. Dat is precies wat Avantage nodig heeft om de toekomst als vooraanstaande IT-dienstverlener verder vorm te geven.”

Avantage makes IT simple

Altijd aan, altijd veilig, altijd beschikbaar, altijd bereikbaar, altijd toegang, altijd uniform, altijd samen en altijd inzicht: dat zijn de acht focusgebieden van Avantage. Mensen en IT op een begrijpelijke manier bij elkaar brengen: daar draait het om. Dat doet Avantage zowel voor lokale ondernemingen als internationaal opererende organisaties; van zzp’er tot multinationals met duizenden werkplekken. Daarbij worden de meest ingewikkelde bedrijfsprocessen vertaald naar simpele IT-oplossingen die sneller en slimmer (samen)werken mogelijk maken, waardoor de productiviteit wordt verhoogd.

Avantage werkt grenzeloos productief in hartje Rotterdam
Robbin Kroesbergen
Neem contact op met Robbin

Interessant nieuws

Bekijk overzicht
Clipper Logistics huurt nieuw te bouwen bedrijfscomplex van Necron Group

Clipper Logistics huurt nieuw te bouwen bedrijfscomplex van Necron Group

GXO-dochter Clipper Logistics heeft recentelijk een langjarige huurovereenkomst gesloten met Necron Group AG voor een nieuw te bouwen hoogwaardig bedrijvencomplex aan de Heliotroopring...
MR

MR

LGMG Europe B.V. heeft recentelijk  een duurzaam en grootschalig bedrijfsgebouw van Sagax gehuurd. Het bedrijfsgebouw gelegen aan de Donker Duyvisweg 301 te Dordrecht bestaat onder...
Bekijk overzicht