Innovatie en Flexibiliteit in de Logistieke Sector

Geschreven door Daan Bruinekreeft op 20 maart 2024

In dit artikel gaat Dynamis Logistiek in op de marktontwikkeling 2023/2024 en de ruimtelijke ontwikkeling van huisvesting van verschillende gebruikers van logistiek vastgoed in Nederland. Volgende week zal Dynamis Logistiek je meenemen in de groeiende rol van Artifical Intelligence (AI) in de logistieke sector en vooruitblikken op ontwikkelingen in 2024.

Navigeren door verandering: Innovatie en Flexibiliteit in de Logistieke Sector

2023 was opnieuw een interessant jaar voor de logistieke vastgoedmarkt. Ondanks dat de vraag naar logistiek vastgoed licht is afgenomen, zijn de vooruitzichten voor 2024 goed. Daarnaast spelen er diverse ontwikkelingen in de logistieke sector waarbij innovatieve oplossingen noodzakelijk zijn, om de logistiek sector goed te laten blijven draaien. Denk hierbij aan netcongestie in combinatie met de aankomende invoering van zero-emissiezones in binnensteden.

Waar staat de logistieke markt nu

De afgelopen jaren stond de logistieke vastgoedmarkt in het teken van het gebrek aan hoogwaardig aanbod. Het tekort is in 2023 licht afgenomen door een lagere vraag naar logistiek vastgoed, voornamelijk naar XXL-logistiek. De impact van de schaarste was zichtbaar in de ontwikkeling van de huurprijzen. Waar de gemiddelde gerealiseerde huurprijs in 2021 nog €56 per m² was, was deze in 2023 gemiddeld €62 per m², blijkt uit analyse van Dynamis Logistiek over transacties vanaf 5.000 m².

Voor 2024 verwacht Dynamis Logistiek dat de huurprijzen verder stijgen naar gemiddeld €65 per m² per jaar, een groei van ruim 5 procent. De belangrijkste reden hiervoor is de aanhoudende schaarste. Daarnaast zorgen hogere bouw- en grondkosten en inflatie ook voor stijgende huurprijzen. De groei van huurprijzen zal in het aankomend jaar naar verwachting niet zorgen voor terughoudendheid onder logistieke dienstverleners, mits ze er hoogwaardige logistieke ruimte voor terug krijgen.

Gebruikers in de logistieke sector

In 2023 is het totaal aantal opnames van logistiek vastgoed gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Dit is voornamelijk het gevolg van het eerdergenoemde gebrek aan hoogwaardig aanbod, aangewakkerd door onder andere de stikstofmaatregelen en netcongestie. Naast de verandering van het aantal transacties zien we ook een verandering in het type gebruikers dat actief is op de logistieke markt. Het aandeel opgenomen logistieke ruimten door partijen die alleen logistieke ruimte in Nederland gebruiken, is in 2023 gestegen. Daartegenover is het aandeel opnames door multinationale logistieke dienstverleners gedaald naar minder dan 10%. Deze verschuiving komt door de toegenomen opname van kleinere logistieke ruimten in 2023, die onder kleinere ondernemingen meer in trek zijn.

Daarnaast zien we dat bij gebrek aan grondposities en aanbod in de bestaande bouw, productiebedrijven met een (kleine) logistieke functie hun productie onderbrengen in een logistieke ruimte. Dit zijn veelal regionale bedrijven met een Europese markt die door de algehele schaarste in de bedrijfsruimtemarkt logistieke ruimte gebruiken voor hun productieprocessen.

Wanneer we naar de spreiding van de logistieke transacties kijken in Nederland in 2023, zijn er op het eerste gezicht geen uitzonderlijke ontwikkelingen te zien anders dan dat de meeste transacties plaatsvonden in of rondom logistieke hotspots.

Als we in detail inzoomen op de locaties van de transacties dan zijn er wel enkele duidelijke verschillen zichtbaar tussen de verschillende type gebruikers. Zo valt het op dat nationaal georiënteerde logistieke dienstverleners gemiddeld genomen een stuk verder van een snelwegoprit zitten dan andere type gebruikers. Kijkend naar de afstand tot de dichtstbijzijnde haven zijn het juist internationale logistieke dienstverleners die er gemiddeld het verst van af zitten. Multinationale logistieke dienstverleners zitten hier het dichtstbij. Dit betekent dat multinationale dienstverleners de meeste waarde hechten aan directe ontsluiting met de snelweg en de haven.

Concluderend zien we een verschuiving in het typen gebruikers dat zich vestigt in het logistieke landschap in Nederland. Volgende week neemt Dynamis Logistiek je mee in de ontwikkelingen rondom AI in de logistieke sector en welke potentie dit met zich meebrengt.

Lees via de volgende link het vervolg op dit artikel: Groeiende rol van AI in de logistieke sector

Innovatie en Flexibiliteit in de Logistieke Sector
Daan Bruinekreeft
Neem contact op met Daan

Interessant nieuws

Bekijk overzicht
Sprekende Cijfers Woningmarkten Q1 2024

Sprekende Cijfers Woningmarkten Q1 2024

Groeiende rol van AI in de logistieke sector

Groeiende rol van AI in de logistieke sector

Vorige week heeft Dynamis Logistiek de algemene marktontwikkelingen en de huisvesting van verschillende typen logistieke dienstverleners in Nederland besproken. Lees via de link dit...
Bekijk overzicht