Last mile onder de loep: hoe krijg je bevoorrading in een uitstootvrije stad?

Geschreven door Mathieu de By op 7 maart 2023

Om uitstoot tegen te gaan, stellen grote steden de komende jaren steeds meer eisen aan de bevoorrading van bedrijven. Daardoor neemt de vraag naar logistiek vastgoed in het buitengebied toe. ‘Buiten de ring zijn de voorzieningen ook goed en de bevoorrading is daar makkelijker,’ vertelt Mathieu de By (adviseur commercieel vastgoed bij KRK). ‘Maar deze transitie maakt de uitvoer naar winkels en consumenten in de stad lastiger. Duurzaamheid is een groot thema — de gemeente Amsterdam wil bijvoorbeeld dat alle verkeer op wegen en water in 2030 uitstootvrij is. Dat is nogal wat. Daarom moet er nu echt gekeken worden naar de zogeheten last mile. Hoe krijg je de bevoorrading in de stad als daar geen auto’s met fossiele brandstoffen meer in mogen?’

Kleinschaliger vervoeren, méér de hoogte in

Vorig jaar hebben Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam een proef gedaan met de bevoorrading van voedsel. ‘Met elektrische busjes werd de lading naar het centrum gebracht,’ legt Mathieu uit. ‘Daar werden boxen neergezet. Bezorgers met elektrische bakfietsen haalden deze op om ze naar de uiteindelijke bestemming te brengen.’

Als je het Mathieu vraagt, kan dit ook op grotere schaal een vruchtvolle oplossing zijn: ‘Omdat er in de grote steden vrijwel geen ongerept groen stuk land is om vanaf nul op te bouwen, kijken de grote ontwikkelaars daar nu vooral naar de herontwikkeling van bestaande gebieden. Ze focussen steeds meer op het bouwen van meerlaagse distributiecentra. Dat is ideaal wanneer er met kleine elektrische bussen wordt gewerkt. Die hebben weinig ruimte nodig, waardoor je de hoogte in kunt gaan. En zo bereik je net zoveel als met een traditioneel distributiecentrum.’

Waar vernieuwing is, is verandering: hoe nu verder?

Aandachtspunten zijn er wel, zegt Mathieu: ‘De gemeente heeft ambitieuze plannen, maar momenteel is het energienet hier onvoldoende op voorbereid. En als er meer bevoorrading via het water plaats gaat vinden, moeten daarvoor ook de nodige maatregelen getroffen worden.’

Het advies van Mathieu aan ontwikkelaars en verhuurders? ‘Het is essentieel om vóór het uitvoeren van een eigen plan te bekijken wat de gemeente voor plannen heeft. Ontwikkelaars moeten weten wat er van hen verwacht wordt. Door de dialoog aan te gaan met de gemeente kun je beter bekijken wat haalbaar en mogelijk is. Als iedereen de inrichting van plannen en projecten daarop afstemt, is de kans op succes het grootst.’

Belangrijk, want een nieuwe koers gaat gepaard met innovativiteit op héél veel gebieden. En waar vernieuwing is, is verandering. Daar dienen partijen rekening mee te houden — onder andere door de dialoog te blijven voeren en mee te gaan met de ontwikkelingen. De acceptatie van het duurzaamheidsconcept is zodoende óók cruciaal. Mathieu: ‘De grote aanbieders gaan oplossingen voor last-mile-logistiek aanbieden, maar het is zeer waarschijnlijk dat kleine ondernemers met duurzame, creatieve alternatieven op de proppen komen. En die laatste groep zou de strijd nog weleens kunnen winnen.’

Voorop blijven lopen in deze logistieke markt? Dat betekent meedoen aan het gevecht om de ruimte. Zeker naarmate de afstand tot de stad kleiner wordt. De ruimtes zijn schaars, de concurrentie groot én je moet het duurzaamheidsaspect omarmen om voldoende te kunnen meebewegen. Onze bedrijfsmakelaars zijn actief in de markt en volgen alle veranderingen op de voet. Wij helpen je graag aan de juiste plek!

Verder praten over dit onderwerp? Bel mij gerust.

Mathieu de By
Neem contact op met Mathieu

Interessant nieuws

Bekijk overzicht
Tijd voor transformatie: zó creëren we ruimte voor distributie in dichtbevolkte gebieden

Tijd voor transformatie: zó creëren we ruimte voor distributie in dichtbevolkte gebieden

Een nijpend probleem in dichtbevolkte gebieden is het gebrek aan ruimte voor distributie. Als consumenten oriënteren we ons steeds meer online. De initiatieven om dat distributiekanaal te...
Bekijk overzicht