Nijpend Nettekort Versnelt Energietransitie Binnen Logistieke Vastgoedbranche

Geschreven door Dynamis Redactie op 18 juni 2025

Slechts 4% van bedrijventerreinen heeft nog voldoende netcapaciteit – whitepaper wijst de weg naar duurzame doorbraken

Amsterdam, 11 juni 2025 – Slechts 4% van de Nederlandse bedrijventerreinen heeft nog vrije of beperkte netcapaciteit beschikbaar. De rest kampt met lange wachttijden, oplopend tot 2036. Tijdens vastgoedbeurs PROVADA presenteerden DGBC (Dutch Green Building Council), Panattoni, LXA Advocaten en Dynamis vandaag de whitepaper “Van knelpunt naar kans: Logistiek vastgoed als motor van de energietransitie”. De publicatie laat zien hoe juist logistieke gebouwen, vaak gezien als grootverbruiker, een sleutelrol kunnen spelen in het oplossen van het netcapaciteitsprobleem en het versnellen van de energietransitie.

Martin Mooij, Manager Certificering en Programmamanager Paris Proof bij DGBC , nam tijdens de presentatie het eerste exemplaar van de whitepaper in ontvangst. “De urgentie om CO₂-uitstoot te verlagen en energie slimmer te gebruiken is groter dan ooit. Logistieke gebouwen bieden door hun schaal en positie een uitgelezen kans om daar een rol in te spelen.”

Netcapaciteit onder druk: drempel én drijver van de transitie
De whitepaper schetst een zorgwekkend beeld van de netcapaciteit in Nederland en brengt de hardnekkigste knelpunten in beeld. In provincies als Noord-Holland, Zeeland en delen van Friesland zijn de wachttijden voor nieuwe aansluitingen opgelopen tot 2036. Die wachttijden zijn een indicatie, maar geen garantie. Zo werd op 12 juni bekend dat de uitbreiding van het hoogspanningsnet in Gelderland, Utrecht en de Flevopolder jaren vertraging oploopt. Oorspronkelijk stond de uitbreiding gepland voor 2029, maar inmiddels gaat netbeheerder Tennet uit van 2033. De verdere ontwikkeling van bedrijventerreinen met logistieke functies komt hierdoor onder druk te staan; een serieuze belemmering voor de sector die goed is voor 8 à 9% van het bruto binnenlands product (bbp).

Tegelijkertijd laat de publicatie zien dat de toenemende netcongestie ook kansen biedt. Het stimuleert de ontwikkeling van innovatieve energie-oplossingen en versnelt structurele duurzame veranderingen binnen de logistieke vastgoedbranche. In rap tempo ontstaat een nieuwe generatie bedrijfsgebouwen die lokaal energie opwekt, buffert en verbruikt – en zo actief het energienetwerk ontlast. Bovendien dragen deze maatregelen bij aan de verduurzaming van bedrijfsvoering van de gebruikers, waardoor de energietransitie in een stroomversnelling komt.

Wetgeving als katalysator voor de oplossingen
De problematiek van netcongestie leidt de afgelopen jaren tot spanningen tussen betrokken partijen en roept juridische vragen op over de verantwoordelijkheden van netbeheerders en de rechten van afnemers. Tegelijkertijd ontstaan er ook nieuwe kansen via regelgeving, beleidsmaatregelen én toekomstige Europese regelgeving.

De logistieke vastgoedsector beschikt over unieke fysieke en functionele eigenschappen die kunnen bijdagen aan verlichting van het overbelaste stroomnet. Grote daken bieden ruimte voor grootschalige zonne-energie-opwekking, terwijl het energieverbruik – onder andere door het laden van elektrische voertuigen, koelinstallaties en warmtepompen – ter plekke plaatsvindt. Door energieproductie en -consumptie lokaal te koppelen via batterijopslag, slimme laadinfrastructuur en energiebeheer, wordt het elektriciteitsnet minder belast op piekmomenten én beter benut tijdens daluren.

Voor de uitvoering van deze oplossingen speelt de juridische context een cruciale rol. De aankomende Energiewet en aangescherpte Europese richtlijnen (EPBD) dwingen eigenaren van utiliteitsgebouwen tot verduurzaming. Maar ook stimuleren zij lokale oplossingen zoals cable pooling, onderbreekbare contracten en slimme energiedeling. De whitepaper van “Knelpunt tot Kans” biedt hiervoor praktische handvatten en best practices.

DGBC: focus op werkelijk energiegebruik
Tot slot roept de whitepaper op om af te stappen van een focus op theoretische energielabels en te sturen op daadwerkelijk verbruik. DGBC introduceerde daarvoor de WEii-methodiek (Werkelijke Energie-intensiteit indicator) die in deze publicatie wordt toegelicht. Logistieke gebouwen, vaak grote energieverbruikers, kunnen met deze aanpak aantonen hoeveel ze besparen en lokaal opwekken – en daarmee hun CO₂-footprint fors verlagen.

“Door werkelijke energieprestaties centraal te stellen, maken we de stap van label naar resultaat,” aldus Martin Mooij, Manager Certificering en Programmamanager Paris Proof bij DGBC.

De whitepaper “Van knelpunt naar kans: Logistiek vastgoed als motor van de energietransitie” is hier te downloaden en tevens vanaf vandaag beschikbaar via de websites van de deelnemende partijen.

Partners
Dit whitepaper is totstandgekomen door een samenwerking tussen DGBC, Dynamis, Panattoni en LXA Advocaten.

Download white paper