Mischa Wanjon, directeur/eigenaar Al Grafiek: “3D-print zal de komende jaren steeds belangrijker worden bij het visualiseren van vastgoedprojecten!”
10-10-2018

Mischa Wanjon, directeur/eigenaar Al Grafiek: “3D-print zal de komende jaren steeds belangrijker worden bij het visualiseren van vastgoedprojecten!”

Mischa Wanjon is directeur/eigenaar van Al Grafiek, een gerenommeerde zeefdrukkerij en digitale drukkerij met vestigingen in binnen- en buitenland. Al Grafiek is in de makelaardij vooral bekend van de driehoeksborden. De borden, die makelaars op de ramen plaatsen van te koop en te huur staand vastgoed. Wanjon gaat in dit interview in op de ontwikkelingen in de drukkerijmarkt. Ook vertelt hij waarom Al Grafiek sponsor is geworden van de DynamisGo to EXPO’. Deze wielrentocht van Heerlen naar de EXPO REAL in München vindt plaats van 5 t/m 9 oktober. Het Leontienhuis is het goede doel, waarvoor gefietst wordt.

Mischa Wanjon is sinds 1999 directeur/eigenaar van Al Grafiek BVBA, een van oorsprong Belgische onderneming. Al Grafiek is opgericht in 1986 en is specialist in het bedrukken en printen van vlakke materialen, waaronder kunststoffen en metalen, vooral in groot formaat. “Wij zijn in 1999, toen ik in dienst trad als verkoopdirecteur, gestart met de verkoop in Nederland. In 2006 zijn daar ook verkoopkantoren in Duitsland aan toegevoegd,” vertelt Wanjon.

Ambachtelijk werk

Wanjon: “Zeefdruk is echt een ambacht, dat steeds meer aan het verdwijnen is. Ten opzichte van digitale print is zeefdruk nog altijd veel mooier en beter qua hechting aan het materiaal. Ook glanst zeefdruk veel meer. Dat geeft meer uitstraling!” Volgens Wanjon zal digitale print zeefdruk om die redenen nooit helemaal kunnen vervangen. “Wij leveren inmiddels zelfs aan collega drukkerijen, die alleen nog maar digitaal printen, omdat zij het zeefdrukken te arbeidsintensief en specialistisch vinden. Sinds de introductie van commerciële machines rond 2004/2005 focussen de meeste drukkerijen zich alleen nog maar op digitale print,” aldus Wanjon. Bij Al Grafiek is de omzetverhouding 60% zeefdruk en 40% digitale print.

Driehoeksborden

“Wij zijn er trots op dat Al Grafiek eind 1999/begin 2000 als eerste in de markt driehoeksborden, ook wel V-borden, voor makelaars in Nederland heeft geïntroduceerd!”, zegt Wanjon. Vanaf het allereerste begin waren deze driehoeksborden, gebaseerd op zeefdrukwerk, een groot succes. Steeds meer makelaars wilden deze borden met dubbelzijdig zicht en een enorme attentiewaarde aan het raam ook aanschaffen. De driehoeksborden hebben inmiddels grotendeels de posters op de ramen in de Nederlandse markt vervangen.

Uitgelachen

Wanjon: “In het begin werden we nog uitgelachen, omdat deze borden natuurlijk veel duurder waren dan de posters.” Al Grafiek is, ondanks wat concurrentie uit de digitale printhoek, nog steeds een van de grootste leveranciers van driehoeksborden in de Nederlandse makelaardijmarkt. Al Grafiek levert sinds 2000/2001 aan Dynamis. Wanjon: “Ooms in Rotterdam, een van de partners van Dynamis, was de eerste makelaar, die driehoeksborden bij ons afnam.” Daarna volgden ook vele partners van Dynamis.”

3D-print

Wanjon verwacht dat er, ondanks de digitalisering, altijd vraag naar kwalitatief hoogwaardige borden en palen zal blijven bestaan, die in de straat zichtbaar maken, dat het vastgoed te koop of te huur staat. Volgens Wanjon zal 3D-printen de komende jaren steeds belangrijker worden bij het visualiseren van vastgoedprojecten. “Wij volgen die ontwikkelingen natuurlijk op de voet en werken sinds vorig jaar met prototypes 3D-printers. Helaas behalen deze printers op dit moment nog niet de gewenste snelheden. Maar dat kan snel veranderen!,” zegt Wanjon.

Eigen Dynamis tuinpaal

Sinds 2009 heeft Dynamis zelfs haar eigen tuinpaal. Deze tuinpaal is door Annelou de Groot, de toenmalige directeur van Dynamis en een collega samen met Al Grafiek ontwikkeld. De tuinpaal is een soort aluminiummast, waar een te koop/te huur bord aan hangt. “Het is een uitzonderlijk model, een soort uitroepteken met een punt, dat erg opvalt in de straat,” aldus Wanjon.

Go to EXPO

Van vrijdag 5 t/m dinsdag 9 oktober fietst het Dynamis team 200 kilometer per dag. De fakkel uit het Dynamis-logo nemen ze mee tijdens deze tour. Het team fietst vanuit Heerlen naar München voor het Leontienhuis. Dit inloophuis voor mensen met een eetstoornis én hun naasten is een initiatief van Leontien van Moorsel, voormalig topwielrenster. De keuze voor dit goede doel is niet geheel toevallig, omdat Dynamis eind 2017 het Leontienhuis, een verbouwde woonboerderij in Zevenhuizen (Zuid-Holland), nog op basis van duurzaamheid heeft getaxeerd.

Goede band

Wanjon: “Wij hebben als leverancier een goede band met Dynamis. Ook vinden wij het Leontienhuis een erg goed doel. Bijna iedereen kent in zijn familie- of kennissenkring wel iemand met een eetstoornis. Ik vind het goed dat dit initiatief onder de aandacht wordt gebracht door Dynamis, door het organiseren van deze sportieve wielrentocht naar München! Namens alle medewerkers van Al Grafiek uit Nederland, België en Duitsland wens ik het Dynamis wielerteam heel veel succes!”

Dit artikel is onderdeel van de interviewreeks in het kader van de Dynamis ‘Go to EXPO’.

Lees meer blogs en interviews over Go to EXPO zie categorie Go to EXPO

Informatie nodig?

IE10 wordt niet ondersteund. U gebruikt een NIET ONDERSTEUNDE versie van Internet Explorer.
Gebruik of download een moderne browser.